З метою модернізації практичної складової навчального процесу як невід’ємної ланки освітньо-професійної програми підготовки високоосвіченого фахівця рішенням Вченої ради Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова від 29.06.2011 р. в університеті була запровадження Навчальна культурологічна практика (безвідривна) для студентів освітнього ступеня бакалавра (наказ ректора № 391 від 30 червня 2011 р.).

Вид практики: навчальна, безвідривна.

Мета навчальної культурологічної практики – ознайомлення з культурно-мистецькими пам’ятками, закладами, культурним життям нашої країни, зокрема представленим у столиці, що сприяє формуванню загальних і професійних компетентностей згідно з принципом єдності освіти і культури. В умовах дистанційного навчання - ознайомлення студентів з вітчизняною та світовою культурно-мистецькою спадщиною. 

Завдання навчальної культурологічної практики:

  1. Закріплення культурологічних знань, накопичення практичного естетичного досвіду під час ознайомлення з культурно-мистецькою спадщиною, що формує цілісність світогляду здобувачів вищої освіти.
  2. Формування естетичної культури студента, його естетичної свідомості: задоволення естетичних потреб, збагачення естетичних почуттів і переживань, формування естетичного смаку, що підвищує ступінь соціалізації особистості.
  3. Розкриття, вдосконалення креативних, творчих здібностей студентів та використання їх під час навчання і у подальшій професійній діяльності.
  4. Сприяння ретрансляції культури, взаємозв’язку між поколіннями.
  5. Налагодження комунікації та взаємозв’язку в середні та між різними соціальними групами.
  6. Виховання патріотизму, національної гідності та толерантності у процесі ознайомлення із надбанням української та світової культури.
  7. Збагачення освіти студентів та їх майбутньої професійної діяльності знаннями з національної та світової культури та мистецтва, що сприяє адаптації особистості у мультикультурному просторі.
  8. Підвищення рівня загальної культури та якості освіти майбутніх випускників НПУ імені М. П. Драгоманова.

 Основні результати навчання та компетентності, які вони формують:

Інтегральна компетентність

ІК. Здатність студента самостійно і комплексно розв’язувати складні проблеми морально-етичного характера, що можуть поставати під час виконання професійних обов’язків перед вчителем початкових класів, вміти застосувати досвід української та світової педагогіки, а також сучасні досягнення етики, естетики та інших наук для досягнення задач морального та естетичного виховання учнів з розумінням особистої відповідальності за свої дії, як результати власних морально-етичних виборів та прийнятих рішень.

Загальні компетентності

ЗК-2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку педагогіки загалом та початкової освіти зокрема та предметної галузі її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для ресурсного відновлення у професії, активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

ЗК-6. Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук, оброблення, критичний аналіз і оцінку інформації, оперувати нею у професійній діяльності.

ЗК-7. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня у процесі постановки і вирішення виробничих завдань, діяти соціально відповідально і свідомо під час виконання трудових функцій вчителя початкової школи.

Спеціальні компетентності

СК-2. Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, вивчати, аналізувати та застосовувати під час планування освітнього процесу професійну інформацію, яка представлена в літературі, на електронних носіях, на Web-сервісах, використовувати відкриті ресурси, інформаційно-комунікаційні та цифрові технології  та оперувати ними в професійній діяльності.

СК-3. Здатність інтегрувати та реалізувати предметні знання як основи змісту освітніх галузей Державного стандарту початкової освіти (мовно-літературної, математичної, природничої, технологічної, інформатичної, соціальної і здоров’язбережувальної, громадянської та історичної, мистецької, фізкультурної) у процесі виконання виробничих функцій.

СК-4. Здатність управляти власними емоційними станами, налагоджувати конструктивну та партнерську взаємодію з учасниками освітнього процесу; планувати та організовувати взаємодію з батьками молодших школярів засобами різних методів, форм співпраці та надавати їм консультативну допомогу щодо сімейного виховання дитини; формувати мотивацію здобувачів початкової освіти до навчання та організовувати їхню пізнавальну діяльність.

СК-7. Здатність здобувача вищої освіти використовувати теоретичні знання та практичні уміння з циклів загальної, професійної, науково-предметної та практичної підготовки для моделювання змісту навчання відповідно до очікуваних результатів добору оптимальних форм, методів, технологій та засобів формування в учнів ключових і предметних компетентностей у процесі вивчення освітніх галузей початкової освіти (мовно-літературної, математичної, природничої, технологічної, інформатичної, соціальної і здоров’язбережувальної, громадянської та історичної, мистецької, фізкультурної).

СК-8. Здатність здобувача вищої освіти збирати, інтерпретувати, застосовувати дані та проводити наукові педагогічні дослідження у сфері початкової освіти із використанням методів наукової діяльності, формулювати конструктивні ідеї щодо розв’язання проблеми дослідження, описувати, аналізувати та критично оцінювати одержані експериментальні данідля формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.

СК-10. Здатність впроваджувати в професійно педагогічній діяльності сучасні програми з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей здобувачів початкової освіти; різних категорій дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. 

Програмні результати навчання:

ПР-03 Використовувати відповідні інтернет-ресурси, програмне забезпечення для організації ефективного освітнього процесу у початковій школі та самоосвіті; критично оцінюючи достовірність та надійність інформаційних джерел, дотримуватися юридичних і етичних вимог щодо використання технологій у власній професійній діяльності.

ПР-06 Інтегрувати та використовувати академічні предметні знання для формування в учнів ключових і предметних компетентностей згідно із змістом освітніх галузей Державного стандарту початкової освіти (мовно-літературної, математичної, природничої, технологічної, інформатичної, соціальної і здоров’язбережувальної, громадянської та історичної, мистецької, фізкультурної).

ПР-07 Здійснювати освітній процес з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей школярів, забезпечувати розвиток пізнавальної діяльності учнів, формувати в них мотивацію до навчання. Планувати динаміки розгортання змісту освітніх галузей та професійний саморозвиток педагога.

ПР-09 Планувати та організовувати освітній процес у початковій школі, позаурочні й позашкільні заняття / заходи, реалізуючи завдання, принципи та шляхи національного виховання підростаючого покоління у системі початкової школи; використовуючи різні організаційні форми навчання та типи занять, із дотриманням принципу науковості та вимог нормативних документів початкової освіти; застосовувати сучасні педагогічні технології у навчанні та вихованні учнів, роботі з батьками учнів; демонструвати знання сутності освітнього процесу, аналізувати його мету і завдання, чинники, закономірності та принципи, рушійні сили, особливості національної системи виховання в Україні; організовувати заходи, використовуючи різні організаційні форми навчання та типи занять, із дотриманням принципу науковості та вимог нормативних документів.

ПР-11 Проводити наукові педагогічні дослідження, працювати з психолого-педагогічною, методичною літературою; збирати, інтерпретувати та застосовувати дані у сфері початкової освіти із використанням методів наукової діяльності; формулювати конструктивні ідеї щодо розв’язання проблеми дослідження, а також описувати, аналізувати та критично оцінювати одержані експериментальні дані.

ПР 12 Застосовувати в педагогічній діяльності методи та прийоми навчання, ефективні інноваційні підходи у роботі зі школярами, як в стандартних, так і в нестандартних ситуаціях освітнього процесу, також реалізовувати міжпредметні зв’язки та інтегрувати зміст різних освітніх галузей початкової школи. Узагальнювати власний педагогічний досвід, оцінюючи результативність застосування навчальних матеріалів для учнів, системи уроків, методичних рекомендацій з використання сучасного досвіду організації освітнього процесу Нової української школи.

ПР14 Створювати умови формування в учнів навичок цінувати та поважати різноманітність і мультикультурність, забезпечувати індивідуальний і диференційований розвиток здобувачів освіти з особливими освітніми потребами відповідно до їхніх можливостей.