Курс історії української літератури (література радянського періоду 50-80 рр. ХХ ст. та література Незалежної України) для спеціальності 035 Філологія (українська мова та література), 7 та 8 семестри 2022-2023 н.р.

Курс історії української літератури (література радянського періоду 50-80 рр. ХХ ст. та література Незалежної України) для спеціальності 014 Середня освіта (7 та 8 семестри 2022-2023 н.р.)

2.1. Мета – долучити здобувачів вищої освіти до фундаментальних цінностей української літератури; озброїти їх знаннями про перебіг літературного процесу, про найважливіші етапи розвитку сучасної української літератури; навчити критично оцінювати художні твори в історико-культурному контексті; сприяти формуванню особистості, її духовно-ціннісних орієнтацій, естетичного смаку.

2.2. Завдання:

–                        ознайомити з кращими художніми відкриттями, сприяти перетворенню духовних цінностей, закарбованих у літературних творах, на індивідуальний досвід здобувачів вищої освіти;

–                        навчити сприймати літературний твір як мистецьке явище, розуміти його художню своєрідність, аналізувати його в контексті розвитку української та світової культури;

–                        сформувати навички самостійної роботи з художнім текстом, зі словниково-довідковою літературою;

–                        розвивати і вдосконалювати комунікативну вправність під час обміну думками про художні твори й мистецьку цінність здобутків сучасної української літератури та світового мистецтва загалом;

–                        виховувати повагу до культурних надбань і традицій інших націй.

 

2.3. Відповідно до вимог освітньо-професійної (освітньо-наукової) програми та результатів навчання здобувачі вищої освіти повинні володіти наступними компетентностями:

Знати:

–       місце сучасної української літератури у світовому мистецтві та її визначні твори;

–       найважливіші факти літературного процесу в Україні початку                   ХХІ століття, основні тенденції розвитку новочасної української літератури;

–       місце і значення кожного твору в доробку письменника та літературному процесі;

–       особливості та представників сучасної української драми;

–       періодизацію постмодерного періоду в сучасній українській літературі, його ознаки;

–       поняття «феміністична література» та її особливості (О. Забужко,                  Є. Кононенко, М. Матіос, Г. Вдовиченко, С. Талан та ін.);

–       особливості авторського стилю сучасних українських поетів-піснярів (Ю. Рибчинський, С. Галябарда, М. Луків, В. Крищенко, А. Демиденко та ін.);

–       стильові особливості прози провідних письменників-постмодерністів новочасної української літератури;

–       мистецькі напрями, які репрезентують сучасні українські письменники з метою застосування знань у процесі професійної діяльності та навчання.

 

           Уміти:

–       виявляти основні ознаки й домінанти творів, характеризувати художні особливості митця на різних етапах його творчого шляху, індивідуальний стиль, основні світоглядні ідеї письменника, щоб оволодівати сучасними знаннями;

–       аналізувати твір, ураховуючи його художню, естетичну цілісність, авторську позицію, сучасне прочитання;

–       зіставляти різні критичні погляди на твори письменника, доводити, аргументувати свої твердження про твір, бути самокритичним;

–       визначати основну проблематику, сюжет, систему образів визначених творів; порівнювати твори, що належать до різних національно-культурних традицій, виявляти авторську позицію;

–       розрізняти, оцінювати, обговорювати конфлікти й чинники духовного життя літературних героїв;

–       опрацьовувати та аналізувати інформацію з різних критичних джерел;

–       визначати специфічні риси літератури певного періоду

–       використовувати у професійній діяльності системні знання про еволюцію напрямів, жанрів і стилів, чільних представників та художні явища в сучасній українській літературі.

     

        Практичні навички:

–  аналізувати художній твір в єдності форми і змісту;

–  критично осмислювати аналізовані твори;

–  укладати повідомлення проблемного характеру на літературну тему;

–  укладати конспект літературно-критичних статей, зміст реферату.

 

Загальні компетентності:

  1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, генерування нових ідей.
  2. Здатність до пошуку, систематизації та критичного аналізу інформації з різних джерел.
  3. Здатність планувати і здійснювати комплексні дослідження, зокрема і в міждисциплінарних галузях, на основі системного наукового світогляду із застосування сучасних інформаційних та комунікаційних технологій.
  4. Здатність спілкуватися з науковою спільнотою українською мовою з метою презентації та обговорення результатів своєї наукової роботи (реферату) в усній та письмовій формі.

 

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:

  1. Здатність використовувати в професійній діяльності системні знання про основні періоди розвитку літератури, що вивчається, еволюцію напрямів і стилів, чільних представників та художні явища, а також знання про тенденції розвитку сучасного українського літературного процесу.
  2. Здатність до збирання й аналізу, систематизації та інтерпретації літературних фактів.
  3. Здатність здійснювати літературознавчий аналіз текстів різних стилів і жанрів.
  4. Здатність до організації ділової комунікації.